Derfor må du være nøye med lastsikringen

Det kan være fristende å le når du ser en åpenbart overlesset tilhenger eller noen som desperat forsøker å stroppe noe fast på biltaket, men utfallet kan være alt annet enn komisk. Hva er egentlig ditt ansvar?

Blogg/DSC09537.jpg

Mangelfull lastsikring er et økende problem på norske veier

Dårlig eller manglende sikring av last på bil og tilhenger er et økende problem og livsfarlig i trafikken, ifølge Edvard Taarnes i Taarnes Lastsikring. Han har vært med på å kartlegge folks forhold til lastsikring i godt og avgjørende faglig fellesskap med samarbeidspartnerne Nord universitets faggruppe for trafikkTysseDistriktForskVW NyttekjøretøySortimoCrane Partner og Utrykningspolitiet.

– Mannen i gata er usikker på hvordan han skal sikre lasten og vil gjerne lære mer, men har kanskje blitt litt likegyldig. Kanskje er det fordi feillasting av bil og henger ofte framstilles humoristisk i media, sier Taarnes litt oppgitt.

Han viser til en dansk rapport som viser en årlig firedobling i antall tilfeller der last har falt av en tilhenger fra 2004 og fram til nå. Alt tyder på at situasjonen er den samme i Norge. Taarnes legger heller ikke skjul på at lovverket er vanskelig å forstå, ettersom det i stor grad er basert på tunge kjøretøy og ikke personbiler, varebiler og fritidshengere.

LES OGSÅ: Sjekkliste for lastsikring

Slurving med lastsikring kan koste liv

– Vi gjennomførte en undersøkelse der vi spurte om folks motivasjon for sikring av last. 81 prosent ønsket mer råd og veiledning om sikring av last. Samtidig ser vi stadig flere ulykker som følge av dårlig eller manglende lastsikring. Det virker ikke som folk tenker på at feillasting påvirker bilens kjøreegenskaper og bilførerens reaksjonsevne i en nødsituasjon, sier Taarnes.

På motorveien kan du kjøre i 80 km/t med tilhenger med brems (100km/t om tilhengeren er godkjent for Tempo 100). Ganger du egenvekten på lasten med 24, får du den effektive vekten i en kollisjon i 80 km/t. Med denne farten blir et møte med selv en mobiltelefon dødelig.

– Den hendelsen som kanskje gjorde mest inntrykk på meg var da jeg oppdaget en mor og far som hadde lastet bilen så full på Ikeas parkeringsplass, at den eneste plassen de hadde funnet til spedbarnet sitt var på gulvet bak passasjersetet. Jeg kunne ikke la dem sette barnets liv i fare! Det endte med at jeg kjørte varene hjem for den lille familien, og sendte bekymringsmelding etterpå, forteller Taarnes i dypt alvor.

Vil du lære mer om lastsikring? Les om hvorfor profesjonelle lastestropper ikke er godt nok alene!