Kjøpsbetingelser

1. Innledning
Dette kjøpet er regulert av standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen innskrenkninger i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. Salgsbetingelsene og annen informasjon på nettstedet er kun tilgjengelig på norsk.

2. Avtale
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår inkluderer spesielle rabatter, kampanjevilkår eller andre forhold som er spesifikt avtalt med kjøper. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

3. Partene
Selger er Tysse Mekaniske Verksted AS, Osterøyvegen 3166, post@tysse.no, 56193200, 933973891, og betegnes i det følgende som selger/selgeren. Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen. Kjøper må være 18 år for å kunne handle på nettstedet.

Dersom kjøper benytter seg av selgers Klikk & Hent-løsning, gjøres det oppmerksom på at den enkelte forhandler oppgitt på ordrebekreftelsen er selger. Dette innebærer at all betaling, reklamasjoner og andre henvendelser skal rettes direkte mot forhandler. Kjøper vil heller ikke ha noen angrerett på kjøpet, se punkt 10 i denne avtalen.

4. Priser
Den oppgitte prisen for varer og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale, inkludert merverdiavgift. Fraktkostnader kommer i tillegg. Ordreoversikten vil vise alle kostnader knyttet til varen, inkludert fraktutgifter. Kjøper skal ikke bære ytterligere kostnader som selger ikke har informert om før kjøpet. Selger tar forbehold om prisfeil og prisendringer i Nettbutikken. 

Ved eventuelle vesentlige og åpenbare skrive- eller trykkfeil fra selgers side i annonser, nettbutikker eller lignende, forbeholder selger seg retten til ensidig å foreta endringer, sletting eller avvisning av ordre. Dette gjelder uavhengig av om kjøperen allerede har mottatt ordrebekreftelse eller tilsvarende dokumentasjon. 

5. Avtaleinngåelsen
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil. Selger tar også forbehold om tekniske feil, prisendringer (se punkt 4) og utsolgte varer (punkt 6). Innholdet på Nettsiden kan endres av selger uten forvarsel.

6. Ordrebekreftelse
Kjøperen mottar en ordrebekreftelse på e-post umiddelbart etter at kjøpet er gjennomført. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og undersøk at ordrebekreftelsen er i overensstemmelse med bestillingen. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, oppfordres kjøperen til å kontakte selgeren så snart som mulig.

7. Betaling
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Dersom kjøper betaler med kredittkort eller debetkort, kan selger reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Selger benytter Kustom Checkout i samarbeid med Klarna som betalingspartner. Kjøper kan velge å betale med kort, faktura eller delbetaling ved utsjekk i kassen. Alle henvendelser eller spørsmål som gjelder faktura, betalingsutsettelser, purringer, og lignende skal rettes til Klarna.

Selger forbeholder seg retten til å kansellere kjøperens bestilling, helt eller delvis, dersom produktet er utsolgt. I slike tilfeller vil kjøper bli informert om situasjonen og eventuelt bli tilbudt alternative løsninger. Kjøper vil få muligheten til å akseptere det reviderte tilbudet eller kansellere bestillingen.

Det anbefales at kjøper registrerer en konto hos selger. Dette gir kjøper oversikt over sine ordrer og gjør det enklere å handle igjen på Tysse.no.

8. Levering
Levering anses som fullført når kjøperen eller dennes representant har hentet varen på det valgte hentestedet eller mottatt varen via valgt leveringsmetode. Selger benytter hovedsakelig Posten/Bring for forsendelse av varer. Kjøper er ansvarlig for å oppgi korrekt leveringsadresse ved bestilling.

Dersom leveringstidspunkt ikke er oppgitt i bestillingsløsningen, skal selger levere varen til kjøper uten unødig opphold, og senest 30 dager etter bestillingsdato. Hvis kjøper har bestilt flere produkter i samme ordre, kan varene bli levert i separate forsendelser.

Hvis en vare ikke kan leveres innen avtalt tid, vil selger kontakte kjøper for å avtale ny leveringstid. Kjøper kan velge å kansellere ordren og få tilbakebetaling. Ved forsinkelse i levering vil kjøper bli informert om dette så raskt som mulig, sammen med informasjon om ny leveringstidspunkt eller om varen er utsolgt. For detaljer om utsolgt vare og hvordan det håndteres, henvises det til punkt 6.

Varen må hentes innenfor den hentefristen som er gitt av Bring/Posten. Eventuelle endringer i utleveringsmåte eller hentested skjer på mottakers regning og risiko.

Uavhentede pakker anses som en avbestilling av ordren. For pakker som ikke hentes fra hentested, vil fraktkostnaden ikke bli refundert, med mindre angreretten benyttes (se punkt 9). I tillegg kan kjøper bli belastet for kostnader knyttet til retur av varen. Dersom selger må sende pakken på nytt, vil kjøper bli belastet for ny fraktkostnad.

Mottaker har ansvar for å kontrollere at varen er i riktig stand ved mottak. Dersom varen er skadet utvendig, kan kjøper nekte å motta den skadede pakken. Da sendes pakken i retur til selger. Kjøper varsler selger uten ugrunnet opphold, og senest 3 dager etter mottak, på kundeservice@tysse.no. Dersom varen er skadet, og skaden ikke er synlig ved utvendig kontroll, skal mottaker varsle Tysse uten ugrunnet opphold, og senest 3 dager etter mottak. Kjøper skal ta bilder av den skadede pakken, inkludert hele pakkens utvendige flater, den samlede innvendige beskyttelsen og de skadede varene, og sende dette sammen med ordrenummeret til kundeservice@tysse.no. 

9. Risiko for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når kjøper, eller dennes representant, har fått varene levert i tråd med punkt 8. 

10. Force majeure
Vi tar forbehold om retten til å annullere kjøper sin bestilling, samt å ikke opprettholde selger sine kundegarantier som følge av force majeure. Dette foreligger dersom det ikke er mulig å oppfylle avtalevilkårene. Dette kan skyldes ekstraordinære omstendigheter og hendelser som Tysse Mekaniske Verksted AS ikke har kunnet forutse som krig, ekstraordinære naturbegivenheter, brann, streik og pandemi.

11. Angrerett
Angrerettloven gir kjøper rett til å angre på sitt kjøp. Angreretten forutsetter at kjøper varsler selger om sin intensjon om å benytte angreretten senest 14 dager etter mottak av varen. Varslingen gjøres ved å bruke lenken til angrerettskjemaet som er sendt i ordrebekreftelsen. Se rutiner for retur

Dersom kjøper ikke har mottatt lenken til angrerettskjemaet, enten i ordrebekreftelsen eller ved levering, utvides fristen for å utøve angreretten til 12 måneder etter mottak av varen.

For at angreretten skal gjelde, må produktet returneres i samme stand som ved mottak. Alle produkter skal returneres til selger innen rimelig tid, og kjøper er ansvarlig for fraktkostnadene knyttet til retur, med mindre annet er avtalt.

Selger er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen, inkludert leveringskostnader. Dersom du har valgt et dyrere leveringsalternativ ved kjøpet, vil selger tilbakebetale beløpet tilsvarende det rimeligste leveringsalternativet kunden kunne ha valgt. Leveringskostnader refunderes ikke dersom kjøper kun angrer på en del av kjøpet. Tilbakebetaling skjer innen 14 dager etter at selger har mottatt produktet, hentelapp, eller når produktet er stilt til rådighet for selger.

Produktet må sendes tilbake til selger (med sporingsnummer) og, om mulig, i originalemballasjen. All retur skal meldes inn før sending, og angrerettskjema skal sendes digitalt via returskjema eller følge med returforsendelse. Skjemaet kan lastes ned her 

Ved kjøp fra Tysse Mekaniske Verksted AS kan varen returneres til vår adresse:

Tysse Mekaniske Verksted AS
Osterøyvegen 3166
5284 Tyssebotnen 

12. Unntak fra angreretten
Angrefristen gjelder ikke for varer som er reservert og senere kjøpt i butikk gjennom selgers Klikk & Hent-løsning. Ved bruk av Klikk & Hent betaler kjøper for varen i butikken ved henting og det er butikkens kjøpsbetingelser som gjelder Klikk & Hent-reservasjoner anses ikke som netthandelsordrer og er dermed unntatt fra angrerettsloven, da kjøpsavtalen i slike tilfeller ikke inngås via fjernsalg og følgelig ikke er underlagt angrerettloven.

13. Reklamasjon
Dersom det forekommer en mangel ved varen, skal kjøperen snarest etter at mangelen ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, underrette selgeren om intensjonen om å påberope seg mangelen. Kjøperen må melde fra om mangler innen 2 måneder etter at mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan fremsettes senest 2 år etter overtakelsen av varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, utvides reklamasjonsfristen til 5 år.

Ved skade på varen ved levering skal kjøperen umiddelbart melde dette til selgeren. Kjøperen sender bilder av varen og emballasjen sammen med ordrenummer og fullt navn på e-post til kundeservice@tysse.no. Kjøperen skal beholde både varen og emballasjen inntil videre instruksjoner fra selgeren.

Dersom varen har en mangel som ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde tilbake kjøpesummen, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet, og/eller kreve erstatning fra selgeren. Reklamasjon til selgeren skal fremsettes skriftlig via e-post til kundeservice@tysse.no.

Ved mangel kan kjøperen kreve at selgeren retter mangelen eller leverer tilsvarende vare. Retting eller omlevering skal skje innen rimelig tid. Selgeren har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn 2 avhjelpsforsøk for samme mangel. Selgeren kan avslå kjøperens krav hvis gjennomføringen er umulig eller vil påføre selgeren urimelige kostnader.

Kjøperen kan kreve prisavslag i tråd med forbrukerkjøpsloven dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom varens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand.

Dersom varen ikke blir rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

Selgeren dekker returkostnadene ved godkjente reklamasjoner.

14. Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

15. Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, se punkt 10 og 12 i denne avtalen. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no. Alle tvister skal løses etter norsk rett.