Mercedes EQC med tilhengerfeste
Vet du hvilke tilhengere du kan dra med elbilen du eier eller vurderer å kjøpe?
SUVen EQC er definitivt en av de lekreste batteridrevne doningene på norske veier for tiden og er et godt alternativ til Audi e-tron. Med god rekkevidde, firehjulsdrift og tilhengerfeste er EQC perfekt for kjøpesterke Nordmenn med forkjærlighet for den store stjerna i grillen.
EQC har Norges mest fornøyde elbileiere
Ifølge en nylig undersøkelse utført av nettavisen Elbil24.no fikk Mercedes EQC den høyeste poengscoren av norske elbileiere. Også de fleste som har testet bilen roser den opp i skyene, til tross for at den hverken har klasseledende plass eller rekkevidde. Her veier design, opplevd kvalitet og kjøreegenskaper opp for de nevnte begrensningene.
Hvor høy tilhengervekt er tillatt på EQC
Med EQC kan du kjøre med en tilhengervekt på 1800 kg, eksakt det samme som Audi e-tron. Her får du dratt store tilhengere med mye last.
NB! Hvis du kun har førerkort klasse B har du bare lov til å kjøre med en totalvekt på 3500 kg for både bil og henger. Da vil maksvekt på tilhenger og last reduseres betraktelig siden totalvekten til EQC er så høy som 2940 kg. Da sitter du i utgangspunktet igjen med 560 kg til henger og last.
Du kan likevel kjøre med en tillatt totalvekt på tilhenger og last på 750kg, som er hovedregelen for de som har B-sertifikat.
Anbefalte Tysse tilhengere til deg med B-sertifikat
Som du vet så begrenser B-sertifikatet utvalget av hengere du kan kjøre med, men Tysse har likevel hengere som går innenfor disse rammene. Vi vil anbefale deg en tilhenger med lavest mulig egenvekt, så du har muligheten til å få med deg mest mulig last.
Varehenger FRITID 6050– Totalvekt 750kg uten brems. Egenvekt 130kg. Kassemål (LxBxH): 203x115x35
Varehenger FRITID 6051– Totalvekt 750kg uten brems. Egenvekt 180kg. Kassemål (LxBxH): 193x132x35
Varehenger FRITID 6151– Totalvekt 750kg med brems. Egenvekt 209kg. Kassemål (LxBxH): 193x132x35
Tipphenger FRITID 6177 – Totalvekt 750kg med brems, med tipp. Egenvekt 241kg. Kassemål (LxBxH): 250x132x35
Tysse tilhengere til deg med BE-sertifikat
Har du BE-sertifikatet så kan du boltre deg i et stort utvalg av Tysse hengere. Likevel vil vi løfte frem 3 tilhengere som dekker ulike behov samt er godt egnet for Mercedes EQC.
Varehenger PRO 6301NFH– Totalvekt 2000kg, Alle fire sider kan legges ned, innfelte karmlåser og surreskinner i bunn på begge sider i tillegg til foran/bak. Kassemål (LxBxH): 250x150x35
Varehenger PRO 6217 50cm karmhøyde– Totalvekt 1300kg, Utvendig hjul og lav innlasting, 14″ hjul og kraftige stålskjermer. Kassemål (L/B/H): 250x150x50 (kan også leveres med 35cm karmhøyde)
Varehenger FRITID 6280– Totalvekt 1300kg, Prisgunstig tilhenger med lav egenvekt. Kassemål (L/B/H) 250x150x35
Tipphenger FRITID 6277– Totalvekt 1300kg med brems, med tipp. Egenvekt 258kg. Kassemål (LxBxH): 250x132x35
Om du ønsker en oversikt over alle våre hengere finner du en komplett oversikt på denne siden
Hva med rekkevidden når du kjører EQC med henger?
Med høyt dreiemoment og firehjulstrekk har Mercedes krefter så det monner til å dra henger. Derimot vil rekkevidden som med alle elbiler reduseres under hengerkjøring. På papiret skal EQC klare 417 km WLTP, men som du sikkert vet er det sjelden noe du vil oppnå i virkeligheten.
En vintertest utført av TU.no viste at forbruket økte med rundt 50% med tilhenger, dog en kort test, men den gir et bilde av hvordan rekkevidden påvirkes. For deg som er ute etter å dra campingvogn kan det lønne seg å lese denne testen fra elbilforeningen: https://elbil.no/historisk-test-naer-140-mil-med-tre-elbiler-og-campingvogn/
Hva koster hengerfeste til EQC
Rundt 8500 kroner må du ut med for tilhengerfeste når du kjøper ny EQC, men ser ut til å være en del av pakka i kampanjetilbudene hos Mercedesforhandlerne.
Med tanke på at du skal selge EQCen din om noen år vil det nok være en fordel å gå for tilhengerfeste. Dette står som regel alltid på agendaen til de som skal kjøpe bruktbiler i dette segmentet.
Andre fordeler med tilhengerfeste på elbil
En fordel du kanskje ikke har tenkt på er muligheten for å bruke tilhengerfestet til sykkel- og skistativ.
Det er ingen tvil om at sykler på taket reduserer rekkevidden din på grunn av den kraftige luftmotstand som oppstår, da er det faktisk bedre å sette sykkelen bak på bilen. I tillegg kan du ta med deg elsykkelen som ikke nødvendigvis er lovlig å feste på taket på grunn av den høye vekten på sykkelen.