Ta tilhengeren din jevnlig på service

Er du en av de mange som lar være å ta tilhengeren til årlig service? Det er en dårlig idé å vente for lenge – Les hvorfor her!

Ikke vær en fare i trafikken, ta service på din tilhenger!

Du bør ta tilhengeren til årlig service, som et hvilket som helst annet kjøretøy, uansett hvor mye den har blitt brukt.

Det er egentlig verre å droppe service når hengeren står ubrukt store deler av året. Bremse og påløp kan ha rustet, sier verksmester hos Tilhengerspesialisten i Bergen, og viser fram en bremse som er så slitt at den ikke fungerer.

 

Vi får aldri reklamasjoner på Tysses tilhengere. Det vi ønsker er at flere tar tilhengeren til service før den trenger å repareres, slik at de er trygge i trafikken og sparer penger.

 

Verksmester Tilhengerspesialisten, Bergen

Det er kanskje lett å glemme å ta tilhengeren til verkstedet, ettersom den ikke må gjennom en årlig, lovfestet EU-kontroll. Ikke glem at tilhengeren din kan veie like mye som en personbil når den er lastet, og den holder samme tempo som bilen den henger fast i. En tilhenger uten fungerende bremser er direkte farlig.

En godt bevart tilhenger er penger spart

– Av de tilhengerne vi får inn til service, er 95 % reparasjoner. Reparasjoner innebærer ofte utskifting av deler, og det koster to-tre ganger så mye som en enkel service. Se på den årlige servicen som en billig forsikring av tilhengeren din, råder Andersen.

Servicen er viktig for å forlenge levetiden på tilhengeren og senke driftskostnadene. Du forkorter også bremselengden på tilhengeren, som bokstavelig talt er livsviktig.

Kan du ta servicen selv?

Det finnes absolutt ting du kan gjøre selv for å ivareta tilhengeren din best mulig, som å rengjøre den og sjekke at lysene fungerer. Men blant annet for åpne opp, justere og smøre bremsene, må du vite hva du holder på med.

Derfor bør du ta tilhengeren til et autorisert verksted

  • Grundig justering og smøring av bremsene, utvendig og innvendig
  • Sjekk av hele konstruksjonen, inkludert bolter og kulekobling
  • Servicen kommer også med en garanti. Greit å vite hvis du må skifte ut en del som har en lang forventet levetid.

Parkering og lagring av tilhenger

Når du parkerer en tilhenger, gjør du lurt i å dra tilhengeren litt frem etter du har stilt den opp. Ved en liten bevegelse forover før parkering, vil bremseskoene lette seg fra tromlene, og dermed blir muligheten for at bremsesko låser seg til trommel mindre. Ved rygging ligger bremsebåndene svakt på bremsetromlene, og dersom det er fuktighet i tromlene, kan bremsebåndene også fryse fast.

Unngå å parkere tilhengeren mer bremsen på. Det anbefales bruk av parkeringsklosser ved lagring av tilhenger

TIPS! Dersom hjulene likevel skulle låse seg, kan dette løses ved slag på hjulboltene, alternativt ta av hjulet og gi slag direkte mot bremsetrommel.

Ved lengre tids lagring av tilhengeren er det lurt at du legger en presenning over hengeren for å bevare den på best mulig måte. En presenning sammen med presenningsbøyler, vil hindre at det samler seg mye løv, skitt og mye vann i tilhengeren, og det øker levetiden på tilhengerens overflate. Unngå å lagre gress, løv og annet korrosivt materiale i tilhengeren. Denne type materialer inneholder syre og kan føre til rust på tilhengeren din.

TIPS! Rengjør alltid tilhengeren din etter bruk.

Lufttrykk i dekk på tilhenger – og valg av dekk

Det er viktig at dekkene på din tilhenger er i god stand og tilpasset føreforhold uansett årstid. Husk at som sjåfør er du ansvarlig for at kjøretøyet har tilstrekkelig veigrep hele året. Krav til mønsterdybde på tilhengerens dekk er tilsvarende som på kjøretøyet som trekker tilhengeren. De fleste tilhengere i dag leveres med M+S dekk (helårsdekk), men kjører en mye på snø og is, vil piggfrie vinterdekk eller piggdekk gi bedre veigrep.  I de fleste områder blir det saltet slik at veiene stort sett er bare, derfor er helårsdekk standard. Vær obs på at det ikke er er krav om piggdekk på tilhenger, selv om bilen er utstyr med dette.

Lufttrykktabell

Når du skal sjekke om du har korrekt lufttrykk i dekkene på din tilhenger, er det anbefalt å sjekke om det står oppgitt maks lufttrykk på dekket. Hva som er det beste lufttrykket å kjøre med, vil variere med lasten på tilhengeren. Tabellen under er ut i fra maks lufttrykk ved maks lasteevne. Skal en kjøre mindre last/ tom tilhenger kan en gjerne gå for 10-15% mindre lufttrykk enn oppgitt i tabellen. Oppfordrer til å sjekke dekktrykk med jevne mellomrom på tilhengeren din for å unngå unødvendig slitasje og dårligere kjøreegenskaper.

Ved å trykke på "Godta alle" godkjenner du at vi kan samle inn informasjon om deg til forskjellig bruk. F.eks funksjonalitet, statistikk og markedsføring