BEGYNTE PÅ GULVET OG ENDTE I GRAVEN

Guttene i lastegraven sender ut 10 000 Tysse tilhengere i året.

De er som et gammelt ektepar etter 20 år sammen i aksjon for Tysse. Rune Hagebø og Frank RIsholm regjerer i fabrikkens lastegrav, der tilhengere pakkes på lastebiler og sendes ut til hele Norge.

Høyt tempo og travle dager

Det meste vi har sendt ut på én uke er 427 tilhengere, sier Risholm. – Da er du ikke mye hjemme, kommer det raskt fra sidemannen. Stemningen er god, og det er bokstavelig talt høyt under taket i lokalet der duoen har tilbragt en stor del av livet. Høyt tempo er det også, og når Hagebø og Risholm har travle dager, er det gode nyheter for Osterøy-bedriften. Tysse er nemlig igjen Norges mest solgte tilhengermerke.

– Det er veldig bra. Da har vi en sikker arbeidsplass, sier Hagebø.

– Vi har jo vært med på både opp- og nedturer. Opp er best. Vi er skrudd sammen på den måten at det er mye bedre å ha mye å gjøre, enn lite. Vi liker hektiske dager og vi håndterer det. Det er ikke så ofte vi får kjeft, sier Risholm.

Vi har jo vært med på både opp- og nedturer. Opp er best.

Frank Risholm i lastegraven til Tysse

Kan gå en kule varmt

Hagebø er den med lengst fartstid i selskapet av de to arbeidskameratene. Til sommeren 2022 har den spreke 56-åringen, som bestiger den ene fjelltoppen etter den andre, 30-årsjubileum i Tysse.

– Jeg har vært i Tysse-systemet i 29 år. De siste 20 årene har jeg vært i lastegraven. Det handler om å få mest mulig på bilene. Lange dager når det er sesong, og ikke fullt så lange dager når det ikke er sesong. Vi jobber til vi er ferdige. Vi går ikke hjem før. Jeg begynte på gulvet og endte i graven, sier Hagebø med et glis.

– Vi har det fint her, og vi kjenner hverandre ganske godt etter hvert. Vi krangler og diskuterer og av og til blir det selvfølgelig litt temperatur, så når man blir forbanna er det viktig å få det ut. Men om vi ikke hadde trivdes her, hadde vi ikke vært her. Vi er på en måte et ektepar.  Sjåførene som har vært innom har nok sett litt av hvert, vi er vant med å gi beskjed til hverandre når vi syns den andre er litt kokko, men vi tåler det, sier Risholm.

Båthengere gjøres klar for utsending.

 

 

– Det er en solid bedrift og jeg trives veldig godt her. Når man er rundt omkring ser man jo etter Tysse-hengere og kan jeg si: Oi, der er en Tysse-henger. Ser jeg et annet merke tenker jeg fysj....

sier Rune Hagebø med et glimt i øyet

Hagebø er glad det stadig vekk svinger kjente lastebilsjåfører innom for å hente nye lass med Tysse-tilhengere.

– Du kan si at vi er som et ektepar ja, men med begrensninger. Vi har en god kjemi her, og så er det også mange artige lastebilsjåfører som er innom. Sjåførene kjenner vi godt, og det kan av og til bli litt diskusjoner med sjåførene også om plassering av tilhengere på bilen. For å få plass til det vi ønsker, må vi av og til sette den hengeren som skal først av midt inne i lasten. Da får sjåføren det kanskje litt vanskelig, men det blir mye enklere for oss. Det går seg alltid til og vi blir alltid venner igjen.

Bestselgeren er favoritten

Rune og Frank jobber tett sammen hver dag, men rollene er forskjellige. Samme tankegang er uansett en fordel i jobben.

– Jeg planlegger alle bilene, altså planlegger hva som skal på de forskjellige lastebilene. Har jeg 300 hengere som skal sendes må jeg plassere de riktig på de forskjellige bilene. Hvilken retning de skal og sånt. Tar jeg en tilhenger til Kristiansand og en tilhenger til Trondheim på samme bil er jo det litt dumt. Og jeg må passe på at det er plass til alt vi skal ha ut. Om vi trenger en ekstra bil må jeg fikse det, sier Risholm.

– Jeg skal jo utføre det som han har planlagt, så jeg må tenke nesten helt likt som ham for å få sammen disse pakkene som han har tenkt. Og vi tenker veldig ofte likt. Det er så mange ulike typer hengere her, så det er mange måter å løse det på. Jeg er ute og plukker de tilhengerne som skal av gårde og får de inn i lastegraven klar for utsending. Og så er jeg kranfører. Vi er effektive sammen, sier Hagebø.

Hvilken tilhenger-modell er favoritten?

6301, svarer begge i kor. Duoens favoritthenger er Tysses bestselger og allroundhenger. Den har også fått en kraftig oppgradering, men det er en annen grunn til at herrene i lastegraven holder den høyest. – Det er den som er enklest å pakke på lastebilene. Mest effektivt. Vi får 16 av den typen på en lastebil, melder Risholm.

Stolte av Tysse

Kjærligheten til jobben, bedriften og produktet er sterk. Noen dager går som en lek, mens andre kan være tyngre. Sånn er det over alt. Men samarbeidet er nøkkelen til suksess, og over 20 år sammen i en lastegrav må uansett sies å være meget imponerende.

– Vi er jo stolte av å jobbe her på Tysse. Det er en veldig god arbeidsplass og det håper jeg fortsetter fremover også, sier Risholm. Hagebø er igjen enig, men viser også at det er uunngåelig å pådra seg milde symptomer og tegn til miljøskade etter lang fartstid i samme selskap.  – Det er en solid bedrift og jeg trives veldig godt her. Når man er rundt omkring ser man jo etter Tysse-hengere. På ferie kan jeg si: Oi, der er en Tysse-henger. Ser jeg et annet merke tenker jeg fysj avslutter Hagebø.

Ved å trykke på "Godta alle" godkjenner du at vi kan samle inn informasjon om deg til forskjellig bruk. F.eks funksjonalitet, statistikk og markedsføring