Reklamasjonsportal

Transportskade ved levering av reservedeler med Bring

Dersom reservedelen er skadet, mangler helt eller delvis ved levering, kan det være snakk om transportskade. I slike tilfeller er det mottakerens ansvar å kontrollere sendingen ved mottak.

Er det synlig skade ved levering, må dette registreres direkte hos sjåfør, enten på fraktbrev eller i håndterminal. Skaden må dokumenteres med bilder, og Tysse må varsles umiddelbart slik at reklamasjon kan meldes til Bring.

Skjulte skader – altså skader som ikke var synlige ved mottak – må meldes til Tysse senest 7 dager etter levering.

For at reklamasjonen skal kunne behandles, må følgende dokumentasjon sendes Tysse:

  • Salgsordrenummer
  • Sendingsnummer/fraktbrevnummer/kollinummer
  • Bilde av fraktetikett
  • Bilder av skade og emballasje
  • Beskrivelse av hva som er skadet eller mangler

Dersom mottaker har kvittert for mottak uten å notere skade, anses sendingen som levert i skadefri stand. Reklamasjoner som meldes for sent eller mangler dokumentasjon, kan bli avvist.

Transportskade ved levering av tilhengere

Dersom det oppdages skade på tilhengeren ved levering, må dette meldes til Tysse umiddelbart. Synlige skader skal noteres på fraktbrevet og dokumenteres med bilder før hengeren tas i bruk eller flyttes.

Dersom skaden ikke er synlig ved levering, må dette meldes senest 7 dager etter mottak. Skader som meldes for sent, eller uten tilstrekkelig dokumentasjon, kan ikke forventes behandlet som transportskade.

For å vurdere saken trenger vi:

  • Bilder av skade og hele hengeren
  • Informasjon om leveringsdato og hvem som tok imot
  • Registreringsnummer eller understellsnummer
  • Kort beskrivelse av hva som er skadet og hvor på hengeren

Merk at dersom skade ikke er registrert ved levering, og det er kvittert uten anmerkning, anses hengeren som levert i skadefri stand.

reklamasjon@tysse.no
70 23 81 30