Ofte stilte spørsmål og vanlige henvendelser
Her finner du en oversikt over spørsmål og problemstillinger vi ofte mottar fra kunder, samt informasjon og avklaringer som kan være nyttige i dialogen med kunden.
Defekte bremser, med følgefeil på tromler og hjullager
Feil på bremser oppstår ofte som følge av manglende eller mangelfullt vedlikehold. Dokumentasjon på utført service – som servicehefte eller annen form for vedlikeholdshistorikk – er vesentlig for videre behandling.
Lys og elektrisk utstyr
Feil på lys og tilkoblinger skyldes som regel fukt eller dårlig kontakt. Det er viktig at lys og elektriske komponenter kontrolleres jevnlig og spesielt i forbindelse med service. Enkle tiltak som kontroll av koblinger og bruk av elektrospray kan ofte løse problemet uten behov for deler eller verksted.
Oppsvulmet bunnplate
Bunnplater laget av finer vil kunne trekke til seg fuktighet over tid. Vi anbefaler lagring under tak eller med presenning for å forlenge levetiden på platen.
Matt eller oksidert overflate
Endringer i overflaten, som at tilhengeren blir matt eller mister glans, er normalt og påvirkes av bruk, klima og vedlikehold. Slike kosmetiske forhold anses ikke som feil. Vi har utarbeidet en egen artikkel som forklarer dette nærmere. Vi har også en artikkel om anbefalinger for kunden for vedlikehold og rengjøring.
Rust på snittflater og skjærekanter
På områder der stålet er bearbeidet eller kappet, finnes det ikke galvanisk beskyttelse. Overflaterust her er forventet og vurderes som en kosmetisk endring, ikke en reklamasjonsberettiget feil. Dette gjelder spesielt på skarpe kanter, boltehull og sveiseoverganger.
Påløpsdemper uten funksjon
Dersom kunden melder at påløpsdemperen ikke fungerer som normalt, bør det undersøkes om bevegelsen er ujevn eller uten motstand. Påløpsdemperens oppgave er å dempe bevegelsesenergien ved bremsing, og manglende motstand er tegn på at demperen er defekt og må byttes. Dette er en mekanisk slitedel og omfattes ikke nødvendigvis av garanti etter normal bruk.
Mistet hjul
Ved overlevering skal forhandler ettertrekke hjulboltene. Deretter overtar eier ansvaret for jevnlig kontroll og ettertrekking, som beskrevet i instruksjonsheftet.
Deformerte karosserideler
Skader på karosseri skyldes i de fleste tilfeller overbelastning eller feil bruk. Eksempler kan være overlast, feil fordeling av last, eller kjøring i høy hastighet med tung last. I slike tilfeller bør det foretas en totalvurdering av hvordan tilhengeren er brukt.
Gassdemper til aluminiumslokk
Gassdempere er følsomme for temperaturendringer, og det er normalt at de får redusert funksjon i kaldt vær. At lokket siger under slike forhold er derfor ikke nødvendigvis et tegn på defekt komponent.
Ønske om henting av tilhenger
Noen kunder ønsker at forhandler skal hente en tilhenger i forbindelse med reklamasjon eller service. Det er viktig å presisere at dette ikke er forhandlers ansvar. Kunden bør undersøke hvilke tjenester som eventuelt dekkes av egen forsikring. Vi har samlet mer informasjon om dette på Tysse.no.